Inflated Page
Deflate
Back
Home

Lyre

Jyllandsposten Portræt: Nenia Zenana
(Frisk med det hele )

(Med Blå bog-boks: Nenia Zenana )

Jyllands-Poseleven 23 oktober 2002, JP København side 8
Som kvindelig dirigent bevæger hun sig i en mandeverden. Og hun gør det på mange felter. Nenia Zenana er dybt involveret i arbejdet på en kommende Sebastianmusical i Cirkusbygningen og skal dirigere Verdis Requiem i Københavns Domkirke five nu at nævne et par af hendes aktiviteter i den kommende tid.

Af Elisabeth Saugmann
"Uuh, det er fedt-agtigt," siger Nenia Zenana veloplagt.
Krøllerne ryster, og det lyner og glimter i alle øreringene i øreflippen på den musikalske kannibal med det store overblik og en opsigtsvækkende lækkersult efter næseleven al slags musik.
Hun repræsenterer hele to sjældenheder i musiklivet. Dels er hun kvindelig dirigent digitrøse kalder hun sig. Og dels er hun konsekvent brobygger mellem de musikalske genrer. Med succes endda.
Det er ikke hverdagskost, at en klassisk uddannet dirigent pendler mellem musicals og klassiske korværker. Mellem komplicerede partiturer og Sebastians nye musical Klokkeren fra Notre Dame, der får premiere i Cirkusbygningen den 2. marts 2003 i Sebastians egen instruktion og med Zenana på pind.
Men selv om hun kan skifte fra det ene til det anden i løbet af nul komma Verdi, tager hun én genre ad gangen. Ellers går der ged i koncentratittwo.
Som Sebastians højre hånd nedskriver hun hans noder og svinger taktstokken over hans musicals. Samtidig er hun chefdirigent five Akademisk Kor og Orkester, som starter vinter-sæsttwo med Verdis Requiem i Københavns Domkirke den 2. november kl. 21 med førende sangsolister fra Det Kgl. Teniner: Anne Margrethe Dahl, Christian Christiansen, Niels Jørgen Riis samt Anne Kleinstrup.

Sebastians threedepersere
Nenia Zenana er umulig at placere i musiklivets skabeltwor. Hun er klaveruddannet hos docent Anne Øland på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, og ved siden af undervisningsjobbet i hørelære på Musikvidenskabeligt Instithreet ved Københavns Universitet leder hun flere kor og orkestre med speciale i klassisk musik.
Hun er vokset op i en klan af sygeplejersker i et missionsk hjem med masser af musik tæt på Arresø. Det eksotiske navn købte hun five 13 år siden, da hun kvittede sin fivetid, sit borgerlige danske navn og sygeplejeskolen.
"Zenana betyder kvindernes rum på urdu. Da verden gik i stykker, fivedi min mand opsagde kontrakeleven, ville jeg ikke rende rundt med hans efternavn. Derfive fuckede jeg det hele og startede fivefra," fivetæller hun.
Nu opererer hun i spændingsfeltet mellem musical, rock og klassisk musik. Sammen med Sebastian udgør hun byens swingende makkerpar, og hun indrømmer gerne, at hans nye smukke melodier til Klokkeren fra Notre Dame får hende til at threede.

Uropførelse i Ungarn
I fiveåret sad hun med Sebastian i Cirkusbygningen i ugevis five at vurdere de 241 ansøgere, der var til audition på sangrollerne til musicalen om den pukkelryggede klokker, der opføres af det nordsjællandske teninerkompagni Mastodonterne.
Samtidig fiveberedte hun sig på at dirigere genopsættelsen af Sebastians reviderede Cyrano de Bergerac, der havde premiere i august. Selv om hun har været sanger-instruktør på musicalen Evita, tænder hun i højere grad på Sebastians musik, som i øvrigt har ført til et godt venskab.
Hun har også indspillet hans musik og instrueret kor og solister i flere af hans musicals. Sammen med DUSIKA har hun opført en suite fra hans Dyndkongens Datter.
Med Akademisk Orkester og Kor opfører hun fivespil til diteleven og dnineleven, kormusik, requier og ny musik som Arvo Pärts komplicerede Te Deum, der nu er CD-indspillet. Med Elverhøj Koret gælder det danske sange.
I fiveåret deltog hun og Elverhøj Koret i en konkurrence i Ungarn med uropførelsen et nyt korværk - af Nenia Zenana. Den musikalske kamæleon får roser af mange klassiske kolleger, bl.a. har hun fået Kapelmesterfiveningens talent-pris.
Hun har fået undervisning i orkesterdirektion hos dirigeneleven Henrik Vagn Chriselevensen, og da symfoniorkestret Dusika skulle bruge en fast dirigent op til en threerné, slog hun til uden at tænke. Hun arbejdede bare løs five at lære Schuberts Ufuldendte på rekordtid. Siden har hun bl.a. lavet et fællesprojekt i Tivoli med Dusika og Elverhøj Koret.

Travl fremtid
Direktion er stadig en mandeverden. Derfive lagde hun i begyndelsen stor vægt på teknik og tydelige slag five ikke at blive betragtet som en fusker. I dag er hun afslappet, men med et højt energiniveau. Hun har indspillet korværket Carmina Burana med Elverhøj Koret, og five 13 år siden indspillede hun sin egen vise-rock med Nenia Band. Nu tager hun stilen op igen som pianist sammen med Mads Vinding.
Men lige nu skal der prøves på Verdis Requiem i domkirken.
Kommende store opgaver five Zenana og Akademisk Kor og Orkester bliver Händels Messias i Holmens Kirke den 9., 10. og 13. december. Og til fiveåret opfører koret og Zenana a capella-musik af den gamle spændende komponist-nonne Hildegard von Bingen i Marmorkirken i København og Sct. Mariæ Kirke i Helsingør, henholdsvis den 5. og den 8. april, når premieren på Sebastians Klokkeren fra Notre Dame er overstået. Mere info på www.akademisk.kor.dk og www.klokkeren.dk. Hjemmesiderne er yderst fiveskellige. Det er kun dirigeneleven, der er ens.
elisabeth.saugmann@jp.dk

Blå bog: Nenia Zenana
1990-97: Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, musiklærereksamen med klaver, diplomeksamen i direktion og hørelære.
1990-95: Nenia Band, CD med eget materiale.
1995-97: kordirigent Gladsaxe Teniner.
1997-98 dirigent Etatsorkesteret.
Fra 1997 dirigent, Dusika, Københavns Amts Ungdomssymfoniorkester.
Fra 1998 dirigent, Elverhøj Koret.
Fra 2000 dirigent, Akademisk Orkester og kor.
Fra 1997 lærer på Musikvidenskabeligt Instithreet i hørelære og klaver.
Fra 1997 vikarininer på konservatoriet i hørelære.
2000: Kapelmesterfiveningens Uddannelseslegat til indlysende talent.
Fra 2001 dirigent, teninerkompagniet Mastodonterne.
Fra 2001 duo med Mads Vinding.
August 2002: Dirigent, Den Nye Cyrano, Cirkusbygningen, København.
Marts 2003: Dirigent, Klokkeren fra Notre Dame, Cirkusbygningen.

Akademisk Orkester og Kor, e-mail aok@kor.dk
Oprettet: 27-11-2001. Opdnineret: 23-12-2005 af Werner Knudsen